Thursday, March 24, 2011

SPM

Sijil Pelajaran Malaysia..
Assalamualaikum..
Semalam keputusan SPM keluar..Cuak siott aku...dup dap dup dap je jantung ni...haha..macam aku pulak yang amek keputusan SPM..akak aku yang amek lha.Semalam kat sekolah time budak-budak lepasan spm dah amek result macam-macam jenis muka ada. ada yang masam, menangis, gembira, sedih,tak puas hati, muka cool padahal dalam hati rasa cam nak nangis..haha..atoyy..macam mana la aku nanti. takut siot. bak kata Syahrul nizam "ak risau mse SPM t ak terkencit". hahaha. lucu la kamu ni nizam.^^ selekeh pun ada. uhh kantoi. ngee. Yang muka tak puas hati tu ada lah budak perempuan yang agak nakal. keputusan SPM dia kena tahan sebab duit yuran tak bayar, buku teks tak pulang. tapi takut jugak aku time kuar result aku punya pulak yang kena tahan. sebab ada 2-3 buku tahun lepas punya tak pulang. harap tak lah.huhu. result akak aku nak tahu? dia dapat 3A. kira ok la tu kan. yang A tu mathematics,bahasa melayu, dan agama islam. Kalau boleh aku nak target 4 atau 5 A. insyaAllah. nak kalah kan akak aku. Sesiapa yang dapat straight A tu Tahniah!

Target SPM :
* Bahasa Melayu - B+ je kot..
*
Bahasa inggeris - A
* Agama islam : - B
* Sejarah - C
* Mathemathics - A/B
* Science - A
* Perdagangan - A
* Ekonomi Asas - A
* Pendidikan Seni - A

Hee. berangan je lebih aku ni. takpe la asalkan ada target. kalau ada target ada usaha, kalau ada usaha insyaAllah ada kejayaan. ye tak?

Antara Langkah-langkah pelajar terbilang :
- Taat perintah Allah
- Doakan ibu bapa
- Hormat & sayang guru
- Kawan yang positif
- Membantu kawan
- Berzikir dan berdoa
- Makan makanan yang seimbang
- Beriadah
- Mahir strategi Peperiksaan
- Teknik belajar yang betul
- Suka pada subjek

Sama-sama la kita amalkan supaya menjadi pelajar yang cemerlang dan terbilang.

No comments:

Post a Comment