Sunday, December 26, 2010

Aurat.


Assalamualaikum..
post ni aku nak cakap pasal aurat..kebanyakkan aku tengok perempuan yang pakai tudung tetapi pakai lengan pendek...pakai seluar ketat..pakai tudung tapi nampak dada,nampak bentuk badan...aku cakap ni bukan lah nak ckp yang aku ni baik sangat ,tutup aurat sangat...aku pun kadang-kadang pakai lengan pendek, pakai seluar ketat...cuma nak nasihat kan diri aku jugak...macam aku cakap kat cermin..huhu...tapi sekarang kalau boleh aku nak tutup aurat betul-betul...nak pakai baju yang labuh..takde nampak punggung...baju tak ketat..tudung labuh..seluar pun tak ketat..huhu...insyaAllah...kalau korang-korang yang ternampak aku pakai baju ketat,or nampak aurat aku ke...tolong-tolong lah tegur ye...kita manusia ni sentiasa lalai..
ok...aku nak cerita, tadi aku and family pergi muar, beli barang-barang sekolah...sekolah dah nak naik...huhuhu...time balik tadi abah aku cerita la time tengah beli seluar adik aku ada sorang wanita ni, dah ada anak...dia pun tengah beli seluar sekolah untuk anak dia...so dia bongkok la...abah aku pulak ternampak dia punya butcrack...hahaha...abah aku cakap dia tahan jek nak gelak time tu...dia ckp asal la perempuan ni tak pergi-pergi..geli aku tengok...pastu kat dalam kereta dia cakap ; ee dah la sepender beso, tergulung2 pulak tu...nasib baik takde kurap or panau...kah3...aku cerita ni pun bukan nak burukkan perempuan tu ke apa...just nak bagi pengajaran...kalau korang jadi tempat perempuan tu? korang malu tak? kalau aku la kan...perghhh! malu gila sioott..huhu...so pengajarannya jangan la pakai baju yang singkat-singkat, and kalau ye pun time bongkok tu takkan tak terasa ada angin kat blakang tu? hahaha..or tengok-tengok lah dulu ada orang ke tak...haha..tapi takleh jugak ek..mana tau nanti ada cctv ke kan...huhu...pakai lah baju yang labuh-labuh ye...

Lagi satu....tadi kat fb aku ada la tengok-tengok picture kat minah ni punya fb...dalam gambar dia pakai tudung..muka dah cantik tapii..yang sleknya..pakai baju lengan panjang, tapi lengannya jarang..nampak sampai ke bahu, pastu pakai seluar ketat leggings..tudung pakai atas dada...pastu ada yang pakai skirt pendek gila tu tapi pakai leggings yang nipis..padahal pakai tudung..aku terfikir...apa motif dorang ni pakai tudung? nak ikut trend zaman sekarang je ke? atau pun..entah lah...ape motif??...kadang-kadang tu nak je aku cakap baik telanjang jek dari pakai baju yang macam tu...pakai tudung tapi seksi? pe jadah??..baik tak payah pakai tudung camtu...aku nak cakap sekali lagi...aku tau aku ni bukan baik sangat..just nak menasihatkan sesama sendiri...tak salahkan?..huhu..mintak lah di jauhkan..dah macam ustazah pulak..pape la..and memang mejoriti wanita-wanita di luar sana macam tu...banyak aku tengok...kat oh!tidak pun ada post pasal perempuan pakai tudung tapi nampak aurat...gambar banyak la..kalau ye pun nak berfesyen or nak ikut trend...ingat lah aurat jugak, ingat apa orang sekeliling akan cakap...memang la ada yang cakap hot la,seksi, or cantik...tapi bukan ke dapat dosa tu? nak dosa ke nak pahala?..ingat wanita kita ni disuruh menutup aurat oleh Allah sebab seindah perhiasan di dunia adalah wanita solehah...and kalau betul-betul yang indah or cantik...mesti lah kena tutup aurat..ye tak? contoh la macam buku yang korang sayang(kenapa la buku?haha..), mesti korang nak sampulkan? sebab korang taknak buku tu rosak and nak jaga sebab buku tu cantik...and macam beg or apa-apa lah yang korang sayang, mesti korang nak jaga dengan baik dan tak nak biarkan barang tu rosak kan? macam tu lah kita juga wahai wanita..Allah suruh kita tutup aurat sebab kita punya maruah, kita punya mahkota, kita wanita ni terlalu berharga..ianya hanya untuk yang halal bagi kita..yang muhrim saja..dan untuk lelaki yang sah saja...hehe..aduh...dah macam ustazah la...:P..ok lah...aku tak nak membebel lagi panjang-panjang..mesti korang bosan dengar ceramah aku ni...hahaha...so renung-renung kanlah ye wahai wanita...aku nasihat ni untuk diri aku jugak...kalau aku ada salah silap..tolonglah tegur ye...
Assalamualaikum...

1 comment: